woensdag 28 april 2010

Iedereen beroemd?

Marco Borsato en Bart Kaëll werden er groot mee, maar nu zijn de Soundmixshows verleden tijd. Nergens hoor of zie je er nog iets van in het straatbeeld. De opmars van de televisie lijkt de grote boosdoener te zijn voor dit ooit zo populaire evenement.

“Dan breng ik nu nog eens mijn nieuwe single!”. Met deze woorden zet Paul Severs zijn bisnummertje in. Het is nu de derde keer dat hij zijn nieuwe nummertje gaat brengen voor het publiek van het plaatselijke festivalletje in Opwijk. De man kan de nodige promotie best gebruiken want de tijd van hits scoren is voor Severs al lang voorbij. Paul doet zijn uiterste best maar hij krijgt het publiek niet helemaal mee. Het vooral jonge publiek komt namelijk niet voor hem, maar voor Lester & Abdou en Lasgo. Paul moet het publiek min of meer gewoon opwarmen. Ooit zou Paul zelf als hoofdact op het programma hebben gestaan. De handtekeningensessie na het optreden is ook een maat voor niks, na ongeveer 10 oudere fans zit het er al op voor Paul. Het gaat er hard aan toe in de showbizzwereld. Zéker nu ook de vele muziekevenementen aan het verdwijnen zijn.

U herinnert zich vast en zeker nog de Vlaamse film ‘Iedereen Beroemd’. In deze film uit 1994 van Dominique Deruddere probeert een volslanke Eva Van Der Gucht in een outfit van Madonna, het te maken in de muziekwereld. Ze schuimt hiervoor Soundmixshow na Soundmixshow af en talentenjacht na talentenjacht. In de jaren ’90 was dit dan ook een vertrouwd beeld. Nu, anno 2010 is dit helemaal niet meer het geval! De evenementen zijn met
uitsterven bedreigd.





Tent en een podium


Een tent en een podium, meer had een plaatselijke talentenjacht of Soundmixshow niet nodig om succesvol te zijn. Het publiek speelde natuurlijk ook een belangrijke rol, zij zorgden immers voor de sfeer en de ambiance tijdens de optredens. Het publiek kon je optreden maken of kraken. Na het optreden kon de jury zijn scorebordjes laten zien, vonden ze het goed genoeg of niet? De winnaar kreeg meestal geen grote platendeal, maar een ruiker bloemen én vooral: de eeuwige roem in zijn of haar woonplaats.

Geen publiek meer?


Het zou fout zijn om nu te gaan zeggen dat het gebrek aan publiek de oorzaak is van de ondergang van de Soundmixshows en de talentenjachten. Er is vast en zeker wel nog een publiek voor deze evenementen. Muziekliefhebbers houden van de sfeer die zo een Soundmixshow met zich meebrengt. Nieuwsgierigen die minder in muziek geïnteresseerd zijn kunnen een praatje slaan met kennissen of genieten van een hapje en een drankje. De oorzaak ligt duidelijk ergens anders.
Hoogtepunt in de jaren ’80 en ’90


De Soundmixshow die op de televisie werd uitgezonden, ontstond in 1985 in Nederland. Toen keken nog veel Vlamingen naar de Nederlandse televisie. Henny Huisman, de presentator van de show, was hier bij ons een bekend gezicht. Ook de kandidaten van de Soundmixshow vonden zo vlug hun weg naar Vlaanderen. In de jaren ’80 en ’90 kende de show zijn absolute hoogtepunt. Zo raakte in 1988 het Nederlandse telefoonnetwerk overbelast door de massale oproepen van het publiek voor de kandidaten. Toen keken er wekelijks ongeveer 6 miljoen kijkers naar de Soundmixshow. In de zomer van 1989 kwam Vtm op de proppen met een Vlaamse Soundmixshow, gepresenteerd door Bart Kaëll. In 2002 kwam er plots een einde aan de Soundmixshow.
“Kijkcijfers”


“Op het einde van de Soundmixshow was er toch minder interesse bij het publiek en het draait ten slotte toch allemaal rond de kijkcijfers”, zegt Micha Mara, zelf zangeres en zaakvoerster van het evenementenbureau BeneluxTheater. “Er is zeker nog plek voor talentenjachten. Idool, X-Factor en Star Academy zijn daar een mooi voorbeeld van. Deze shows zijn een moderne manier om nieuw talent te vinden. Ik sta daar zeer positief tegenover. Ik heb zelf geen plannen om een Soundmixshow of een talentenjacht te organiseren. De vroegere talentenjachten waren namelijk te plaatselijk, er kwam nadien niet veel uit de bus, laat staan een echte carrière.” De evenementsector laat de taak dus liever over aan de televisie.

Een ‘Idool’ zijn en de ‘X-Factor’ hebben


In 2003 had Vtm meteen een opvolger klaar voor de Soundmixshow: Idool was een variant op Pop Idol, gecreëerd door Simon Cowell. Het werd een gigantisch succes en er volgden nog 2 seizoenen. X-Factor en Star Academy passeerden ook de revue en VT4 pakte uit met Can U Duet. De shows kregen vaak kritiek. Het ging vaak om uitlachtelevisie en de winnaars bleken eendagsvliegen te zijn.

“Herkend worden op de bus”


Liesbet Hermans nam in 2008 met de groep Lady Like deel aan X-Factor. Ze haalden de zesde liveshow. “Ik droomde er altijd al van om eens op televisie te komen. Als je beroemd wilt worden moet je de camera’s er bijnemen en als je ziet hoe een groot succes Natalia en Udo zijn geworden, dan moet je niet twijfelen om deel te nemen. Maar buiten erkend worden op de bus heeft X-Factor me niets opgeleverd. Door het programma heb ik wel heel wat fijne mensen leren kennen. Lady Like kreeg vaak harde kritiek van jurylid Maurice Engelen maar achter de schermen was hij altijd heel vriendelijk tegen ons. Ik denk dus wel dat hij dat deed om ‘schokkende’ televisie te maken. In 2007 deed ik ook al auditie voor Idool. Ik denk niet dat ik nog ga deelnemen aan wedstrijden die niet op de televisie komen. Die wedstrijden zijn vaak nogal amateuristisch. Het moet een goede organisatie zijn.”

Bekend worden


Vandaag wil iedereen liefst bekend worden. Het is dus gemakkelijker om bekend te worden door deel te nemen aan een televisieshow dan aan een talentenjacht in de plaatselijke feesttent. Toch is niet iedereen zo enthousiast over deze moderne manier van talent kweken.

“Een product maken”


Gunther Verspecht van de groep Stash werd met zijn groep opgemerkt door deel te nemen aan heel wat plaatselijke wedstrijdjes voor rockgroepjes. “We zorgden zelf voor geld om cd’tjes te maken en dan te verkopen op optredens die we zelf organiseerden. Op die manier begin je uiteindelijk een beetje naam te krijgen in het wereldje en zo word je dan opgemerkt. Door mijn job als geluidsman bij de televisie, kwam ik veel in contact met andere artiesten. Heel dat milieu hangt hard aan elkaar. Om er te komen in de muziekwereld is het vooral ‘ons kent ons’. Je moet de juiste mensen op de juiste plaats tegenkomen. Hoe meer je jezelf kan verkopen, hoe beter. In die paar weken van die tv-shows wordt er van jou één groot product gemaakt. De eerste jaren na die programma’s hang je vast aan een contract. Dat vind ik zeker niet goed. Als artiest is het ook vreemd. Je bent dan al jaren bezig en dan komt er plots een nieuwe lichting een jaar meedraaien. Sommigen zijn zo opgefokt door dat programma dat ze naast hun schoenen beginnen te lopen. Ze hebben nog niets bewezen en na een paar maanden vallen ze door de mand en hoor je er niets meer van. Je bent als beginnend artiest nog niet klaar voor dat wereldje. Ze maken van de artiest een product, iets wat je misschien niet wil zijn. Als je er wil komen, vecht er dan voor. Maar niet op zo een goedkope manier als met een deelname aan zo een programma.”


Verbetering op komst?


“Ik vind het jammer dat die talentenjachten aan het verdwijnen zijn. Maar ik denk dat ze misschien wel nog kunnen terug komen. Het muzieklandschap verandert ook.”, zegt Gunther Verspecht.Recent hebben heel wat concertzalen nog optredens geannuleerd wegen de economische crisis. Nieuwe artiesten zullen het dus nog moeilijker krijgen om een plaatsje op een podium te versieren. En zijn er nog kandidaten voor een plaatselijke talentenjacht, nu de weg naar de televisie helemaal open ligt?

Ook de talentenjachten op televisie kenden onlangs nog een flauwere periode. In 2008 presenteerde Hadise bij Vtm een nieuwe reeks van X-factor, de kijkcijfers waren niet echt denderend. Maar dat belet Vtm niet om in het najaar van 2010 uit te pakken met een vierde jaargang van Idool!Dat in de muziekwereld je ster vlug is uitgedoofd, wordt duidelijk wanneer de nieuwe generatie het podium van Singelpop in Opwijk opstapt. Met Lasgo gaat het dak er helemaal af! En Paul Severs? Die gaat naar een volgend optreden om zijn nieuwste single te promoten, een single die nooit de hitlijsten zal halen.






Simon Cowell


Simon Cowell speelde een belangrijke rol bij de verdwijning van de plaatselijke talentenjachten.


Cowell is de creatieve geest achter heel wat talentenjachten op televisie. In 2002 zetelt hij in de jury van het eerste seizoen van het Britse Pop Idol. Later is hij ook een jurylid in American Idol. Simon Cowell staat bekend om zijn vaak harde en persoonlijke kritieken op de deelnemers tijdens de audities. In 2004 bedenkt hij zelf een gloednieuwe talentenjacht, X-Factor. Het programma wordt een schot in de roos en het verschijnt over heel de wereld. Simon Cowell is ook de uitvoerende producent van America’s Got Talent. De man werd schatrijk door al deze programma’s. Hij heeft ook een eigen platenlabel, Syco. Dit label is gekoppeld aan X-Factor en American Idol, de platen van de deelnemers worden uitgebracht bij Syco. Ook het wereldwijde hitalbum van Susan Boyle werd uitgebracht bij het label van Cowell.




Hebben hun carrière te danken aan een talentenjacht…


De nu zo goed als failliete Marco Borsato won in 1990 de Nederlandse Soundmixshow, later nam hij ook deel aan de Vlaamse versie.


In 1989 waagde Helmut Lotti zijn kans in de Soundmixshow van Nederland, hij werd knap tweede. Het betekende de doorbraak voor Helmut in Vlaanderen. Hij sloot het jaar af met een Gouden Oog.


De Soundmixshow betekende ook de start van de carrière van de in juni overleden Yasmine. Net als Lotti won ze niet.


De Nederlandse superster Gerard Joling werd in 1985 slechts derde bij de Soundmixshow, maar nadien had hij zijn eerste nummer 1 hit te pakken!


Bart Kaëll was 10 jaar lang de presentator van de Soundmixshow bij Vtm. Hij werd hierdoor erg populair in Vlaanderen.



De moderne talentenjachten zoals Idool en X-Factor zorgen er ook voor dat heel wat bekende gezichten in een jury gaan zetelen, om zo hun carrière een nieuwe wending te geven. Ondermeer Paula Abdul, Sharon Osbourne, Victoria Beckham en Dana International zetelden al in een jury van een talentenjacht op de televisie.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten