vrijdag 6 januari 2012

Film F.C. De Kampioenen komt er! Willen we dat?

Komt die film van de uitgemolken reeks F.C. De Kampioenen er nu of niet? Dat en hoeveel keer Xavier écht ladderzat aan die rotte toog van Pascale heeft gehangen, vraagt half Vlaanderen zich af.





De officiële plannen werden enkele jaren geleden van tafel geveegd omdat de acteurs niet tevreden waren met het scenario. Alsof wij tevreden waren met de scenario’s van de laatste 5 reeksen? De VRT trok toen de stekker uit het caféploegje. Geen film en thank god, de reeks werd ook opgedoekt.


Op oudejaarsavond duwde Eén nog eens de allerlaatste aflevering door onze met kalkoengevulde strot en nu pakte een krant uit met het heugelijke nieuws dat er nu toch een overeenkomst zou zijn voor een film.


In een interview dat ik enkele weken geleden terug had met Herman – Marc in de reeks – Verbruggen was hij heel optimistisch. De film zou er komen en het feit dat het café van Pascal en het broebelbad van meneer Boma om het stort lagen te rotten, kon zijn pret niet bederven. Ik paste voor het geven van enige commentaar.


De woordvoeder van de VRT nuanceerde dat door te tweeten dat er gesprekken lopen maar dat er nog niks werd beslist. Dat zie ik nu als een lichtpunt. Want willen we eigenlijk wel een langspeelfilm van een reeks, inclusief bepaalde acteurs, wiens houdbaarheidsdatum al jaren lang verschreden is? Ik dacht het niet!


Een langspeelfilm maken van een reeks is niet gemakkelijk. Vraag dat maar aan de makers van de Sex & The City-films. Ik zie het de kranten al schrijven: “Film F.C. De Kampioenen verrast niet.” Een misverstand, een paar onzedige moppen van Boma, Pascal die met haar hand aan de kraag van haar lelijke blouse komt, Carmen die klaagt dat Xavier te veel drinkt, Fernand die hen saboteert en Doortje die vraagt wanneer ze gaat trouwen. Voila, we zijn rond. Meer kan zo’n film niet opleveren.


Waarom zouden we dan wel moeten uitkijken naar de film? “Omdat DDT misschien weer gaat meespelen?”. Sorry, maar de magie die DDT en de bende van De Kampioenen samen hadden, is ze groot als het haar van Den John. Met andere woorden: het is er gewoon niet meer, daar was DDT’s comebackaflevering het beste bewijs van.


Ik heb deze blogpost niet geschreven om mijn gal te spuwen op F.C. De Kampioenen. Dat lijkt misschien zo, maar dat is niet mijn bedoeling. Ik wil gewoon maar zeggen dat die film geen goed idee is. De reeks heeft als bij wonder nog duizenden fans. Ik zou hen één ding willen vragen: zet je tv van ’s morgens tot ’s avonds op Eén. De kans dat er een aflevering de revue passeert, is zo groot als Zatte Rita die een fles porto leeg zabbert. Uiteindelijk zijn er nog de talrijke dvdboxen in alle geuren en kleuren.


Zal ’t gaan, ja?

3 opmerkingen:

  1. idd.. k zit er ook ni echt op te wachten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wa weet gij daar nu van ge zou beter iets zinnigs op de blog van u zetten gij weet nie hoe moeilijk het is om goede scenario's te schrijven na zoveel jaar en toch zijn ze er goed in geslaagd een film zou geweldig zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. er moet een film komen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen